Vanliga Frågor

Hej! Hur kan vi hjälpa till?

Här kan du hitta svar på dom vanligaste frågorna.

Betalningar

Vilka betalningsmetoder erbjuder ni?

Vi använder oss av Klarna som betalningsleverantör. Klarna erbjuder följande alternativ: Betala direkt (kortbetalningar och Klarna direkt), Betala senare (faktura) samt Dela upp (delbetalningsplan 6, 12, 24 och 36 månader och flexibla betalningar).

Hur sker betalningen för mitt abonnemang?

Hos ditt konto hos Klarna kan du se vilken betalmetod du har valt för ditt abonnemang. Du kan logga in på ditt konto här.

Om du har valt att betala via ditt betalkort eller via autogiro så görs betalningen helt automatiskt varje månad, så du behöver själv inte göra någonting så länge du har pengar på ditt kort eller konto. Autogirodragningen sker på förfallodatumet, alltså var 30e eller 90e dag beroende på vilken betalningsperiod du valde vid aktivering av ditt konto.

Hur kommer jag i kontakt med Klarna?

Om du har fakturafrågor så hjälper Klarna gärna till och besvarar dessa. Du når Klarna via deras kundservice

Om dina frågor gäller din fakturaspecifikation eller själva beloppet så hjälper vi på HomeSpotter till.

Kan jag förlänga betaltiden på min faktura?

Självklart kan du det. Så länge ditt köp är på ett belopp över 100 kronor så kan du förlänga förfallodatumet mot en liten kostnad. För att förlänga förfallodatumet kan du logga in här eller i Klarnas app. Klicka på köpet, ”betalningsalternativ” och sedan på “Förläng betaltiden”. Därefter kan du själv välja hur många dagar du vill förlänga förfallodatumet med. Du presenteras med kostnaden som kommer att läggas till på din faktura och ditt totalbelopp.

När ska min betalning vara inne?

Kortbetalningar sker alltid på förfallodatumet, alltså var 30e eller 90e dag beroende på vilken betalningsperiod du valde vid aktivering av ditt konto.

Fakturan via Klarna har 14 dagars förfallodatum. ‍ 

Autogirot dras någon av de första dagarna i månaden.

Vad händer om jag inte betalar?

Kort:
Om vi inte får in betalningen för ditt abonnemang inom tio dagar efter första dragningsförsöket så kommer ditt abonnemang spärras. 

Faktura:
Om fakturan inte betalas innan förfallodatumet så skickas en påminnelse ut. Om inte påminnelsen betalas i tid så går betalningen vidare till inkasso. 

Autogiro:
Om en autogirodragning av någon anledning inte går igenom så skickas en faktura ut på beloppet, samt så kan du hitta betalningen på Mitt Klarna. Du kan logga in på ditt konto här.

Uteblir en betalning kan vi behöva spärra ditt konto tills dess att din betalning kommit in. Så fort betalningen är oss tillhanda så kommer abonnemanget igång igen. Kommer betalningen inte in så kommer en kravhantering att startas.

Anledningar till att en betalning nekas

Att din betalning nekas kan bero på olika saker beroende på vad du har för betalmetod:

Kort: 
- Det finns inte täckning på kortet. 
- Kortet är stängt för återkommande internetköp. 
- Du har ett gammalt / fel kort registrerat på Mitt Konto. 
- Ditt kort har blivit stöldspärrat.

Hur löser jag det? 
- Dubbelkolla med banken att det finns nog med pengar och att kortet är öppet för återkommande internetköp. 
- Om du spärrat ditt kort och fått ett nytt, eller om kortet gått ut så behöver du lägga in ditt nya kort för betalningen. Tänk på att nya kort ofta behöver aktiveras för internetköp på nytt innan de går att använda. 
- Uppdatera din betalmetod så triggas ett nytt betalningsförsök.

Autogiro/faktura via Klarna: 
- Om betalningen överstiger 300kr, så brukar Klarna inte godkänna betalningen. Då behöver du antingen betala med kort, eller be Klarna göra en manuell bedömning av kreditbeloppet. Sedan kan du välja faktura/autogiro igen. 
- Klarna nekar dig kredit för denna månad. Klarna gör en intern kreditkontroll varje månad inför faktura/autogirodragningar. Går du inte igenom den så behöver du betala med kort, eller testa att uppdatera betalmetoden på nytt.
 - Du har en gammal adress registrerad hos antingen oss eller Klarna. Ifall att adressen inte matchar så godkänner Klarna inte kredit av säkerhetsskäl. Dubbelkolla att din adress stämmer både hos oss och hos Klarna och uppdatera betalmetoden igen så ska det inte vara några problem.

Hur vet jag att ni har fått min betalning?

Du får alltid ett bekräftelsemejl från Klarna när de mottagit din betalning. Tänk på att det kan ta upp till tre bankdagar innan de mottagit din betalning, beroende på vilken bank du har. Om du vill ha koll på alla dina köp och betalningar kan du logga in på ditt konto hos Klarna eller i deras app så får du en bra överblick för vilka fakturor som är betalda och inte.

Hur får jag min faktura?

Fakturan skickas i regel till den mejladress som du anger vid köptillfället och du hittar alltid dina fakturor på ditt konto hos Klarna eller i deras app. Där kan du betala dina fakturor med ett enkelt knapptryck, om du anslutit ditt bankkonto till Klarna. Önskar du göra en manuell banköverföring så finner du alltid betalningsuppgifterna direkt i faktura-mejlet eller i appen. 
Om du hellre vill ha fakturan per post kan du kontakta Klarna så hjälper dem dig!

Varför har jag fått en påminnelse?

Om du har fått en påminnelse så beror det på att betalningen inkommit för sent. Kontrollera vilket datum du betalade och dubbelkolla att du betalade till rätt konto- och OCR-nummer. Om betalningen gjordes efter förfallodatum behöver du betala påminnelseavgiften plus eventuell dröjsmålsränta. Känner du dig minsta osäker är du välkommen att kontakta Klarna så hjälper dem dig!

Fakturan stämmer inte. Vad ska jag göra?

Kontakta vår support här så hjälper vi dig.

Hittar du inte svar på din fråga?

Kontakta oss här! Vi svarar så snabbt vi kan.

Söka Bostad

När aktiveras min hyresbevakning?

Din hyresbevakning startar så fort du registrerat ditt konto och genomfört din betalning. De första lägenhetstipsen skickas vanligtvis därefter ut till dig inom 72 timmar.

Hur fungerar HomeSpotter?

HomeSpotter har utvecklat en smart algoritm som hjälper dig hitta förstahandskontrakt och lägenheter som inte kräver någon tidigare bostadskö. Vår robot skickar sedan ut de lägenhetstips som matchar dina önskemål till din e-postadress eller via SMS.

Hur kommer jag igång?

Börja med att skapa en hyresprofil. I din profil får du bland annat möjlighet att ange vilken storlek på lägenhet du letar efter, hur många rum samt vad du är maximalt beredd att betala. Vår smarta algoritm börjar sedan leta efter lägenheter som matchar dina önskemål. De första lägenhetstipsen skickas vanligtvis ut inom 72 timmar till din e-postadress eller via SMS.

Vad kostar det att bli medlem?

För oss är det viktigt med en schysst prissättning till en bra produkt, detta för att vi ska kunna hjälpa så många som möjligt att hitta bostad. För att läsa mer om vår prissättning kan du kika in på vår prisplan.

Behöver jag stå i någon bostadskö?

Vi på HomeSpotter tycker att bostadskö är något som fungerar dåligt. Samtliga lägenheter vi tipsar om är därför oberoende av bostadskön och fördelas istället till hyresgästen utefter andra parametrar.

Däremot så kan du behöva anmäla dina kontaktuppgifter hos respektive hyresvärd och fastighetsägare. Detta är för att dem ska kunna kontakta dig ifall det är du som får lägenheten.

Hur väljs hyresgäst?

För att bli erbjuden ett förstahandskontrakt måste du uppfylla för just den bostad du söker. Du kan se de här kraven i respektive annons.

Hur hyresgästen sedan väljs är upp till respektive hyresvärd. De flesta hyresvärdar tilldelar lägenheten till den som var först in - alltså först-till-kvarn. Där är även andra hyresvärdar som tilldelar sina bostäder utefter lottning eller urval av den dem tycker är lämpligast utefter hur ansökan ser ut.

Det alla bostäder har gemensamt är att det inte finns något krav på tidigare bostadskö. Och ju fortare du skickar in din bostadsansökan desto större är chansen att just du får lägenhet.

Hur ökar jag mina chanser att få ett förstahandskontrakt?

Desto snabbare du anmäler ditt intresse för en bostad desto större chans att just du får bostaden. Det är därför bra att hålla ett koll på din e-post eller SMS när du får nya lägenhetstips. Ju mer information du delger i din ansökan och profil desto högre chanser har du att få ett förstahandskontrakt.

Är det först till kvarn?

Ja, de flesta hyresvärdar tilldelar lägenheten till den som var först in - alltså först-till-kvarn. Där är även andra hyresvärdar som tilldelar sina bostäder utefter lottning eller urval av den dem tycker är lämpligast utefter hur ansökan ser ut.

Finns det någon förtur?

Tyvärr inte. Hos oss är det lika villkor för alla.

Kostar det att få ett förstahandskontrakt?

Nej. Att hyra i första hand kostar ingenting extra. Det enda du behöver betala är såklart den månatliga hyran

Behöver jag ha en medsökande?

Nej, du behöver inte ha en medsökande, men om du inte uppfyller inkomstkraven från fastighetsägaren kan du hos vissa hyresvärdar lägga till din medsökandes uppgifter vid din intresseanmälan. Medsökandes inkomst måste redovisas på samma sätt som din.

Behöver jag en borgensman?

Om du själv inte uppfyller de krav som fastighetsägaren ställer på hyresgästen kan du ta hjälp av en borgensman. Exempel på krav kan vara inkomstkrav eller krav på viss typ av sysselsättning/anställningsform.

Ett alternativ till borgensman kan vara att söka tillsammans med någon, en så kallad medsökande.

Hur fungerar min Hyresprofil?

I din hyresprofil anger du de önskemål du har på din framtida bostad. Du kan ange maximalt pris, minst antal rum samt minst antal kvadratmeter. 

Tänk på att ifall du ändrar uppgifterna i din hyresprofil kan du få färre lägenhetstips från vår robot. Detta då vi hela tiden strävar efter att endast skicka ut lägenhetstips som du är intresserad av. Skulle du ställa in dina inställningar för snävt så kan det vara så att du inte får några lägenhetstips alls.

Exempel: Jag vill ha en 5-rums lägenhet för maximal 5000kr. Tyvärr finns inte några sådana här billiga lägenheter i Stockholm och de här inställningarna kommer inte ge några lägenhetstips.

Hur ansöker jag till en lägenhet?

När du hittat en bostad du gillar kan du ansöka enkelt genom att klicka länken du fått i ditt lägenhetstips. I ansökan behöver du sedan fylla i dina kontaktuppgifter så att hyresvärden kan kontakta dig ifall det är just du som får lägenheten.

Ansökan skickas direkt till hyresvärden som sedan är de som tar beslut om vem som får lägenheten.

Hur vet jag vad som ingår i hyran?

En del saker som ingår i bostaden syns i annonsen vi skickar ut till dig. Andra saker så som TV och el kan ingå men nämns kanske inte alltid i annonsen. Se därför till att alltid fråga hyresvärden om eventuella detaljer om vad som ingår i hyran och bostaden innan du signerar hyresavtalet.

Hur fungerar det med visning?

Om du ser en bostad som du är intresserad av bör du först ansöka om den. Om hyresvärden accepterar dig för att bli hyresgäst så kommer hyresvärden kontakta dig direkt. Det är inte bindande att ansöka eller att bli godkänd av hyresvärden. Då kan du skicka ett meddelande till hyresvärden och be om att få komma på en visning. Visning är alltså något som du och hyresvärden själva kommer överens om. Det kan vara bra att ställa så mycket frågor som möjligt innan visning så att du slipper gå på en visning som ändå inte är något för dig på grund av någon detalj du missade att fråga om innan.

Vilka krav ställer fastighetsägare?

För att kunna erbjudas ett förstahandskontrakt behöver du leva upp till vissa fastighetsägarkrav. Olika hyresvärdar har olika krav, men generellt gäller:

- Du är över 18 år och myndig
- Fri från betalningsanmärkningar
- Inkomst som är tillräcklig för att betala hyran.

Hittar du inte svar på din fråga?

Kontakta oss här! Vi svarar så snabbt vi kan.

Guider

Bra att veta innan inflytt

Det kan vara mycket att tänka på när man ska flytta. Här följer en checklista med det som i de flesta fallen är ditt ansvar, eller åtminstone ligger i ditt intresse att fixa innan du flyttar in i din nya bostad.

1. Teckna hemförsäkring
Det är viktigt att personen som bor i bostaden har en giltig hemförsäkring. Du som hyresgäst bör alltså teckna en hemförsäkring på din nya adress oavsett om hyresvärden har en eller ej. Om bostaden är möblerad ska man även ha tilläggsförsäkringen lösöre och allrisk. Risken finns nämligen att hyresvärdens hemförsäkring inte täcker dig, dina ägodelar eller skador som du anses vara ansvarig för vilket kan bli väldigt dyrt. Var därför noga med att ha en giltig hemförsäkring.

2. Förvara dina saker du inte får plats med i nya bostaden
Även om du hyr omöblerat så kanske du känner att du behöver förvara en del egendomar som kanske inte får plats i den nya bostaden eller av andra anledningar inte behövs just nu. Har du då inte tillgång till något förråd kan det vara bra att förvara det någon annanstans. Det finns en hel del olika alternativ på marknaden så kolla därför upp det alternativ som är bäst för dig. 

3. Upprätta ett besiktningsprotokoll vid inflytt
Det är viktigt att försäkra sig om att du och hyresvärden är överens om hur det såg ut i bostaden den dagen du flyttade in. Finns detta inte dokumenterat och bevittnat av båda parter riskerar man en onödig tvist vid utflytt. Även om bevisbördan oftast ligger på hyresvärden underlättar det vid eventuellt depositionsärende att även hyresgästen har underlag på hur bostaden såg ut vid inflytt. Skriv därför en inventarielista och besiktningsprotokoll innan inflytt.

4. Adressändring, folkbokföring eller försändelse av post
När du ska flytta ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokförings­adress. Det är gratis och du gör det enkelt och snabbt i e-tjänsten. Du som har barn som flyttar med ska även anmäla flytt för dem. Du kan också behöva adressändra så att alla postutdelare får ett meddelande om att du har flyttat och bytt adress. Adressändra kan du göra hos adressändring.se.

5. Skriv en lista på frågor till hyresvärden
Det finns många saker som kanske inte kommer självklart för hyresvärden att berätta då man inte tänker på det som viktig information just vid en flytt. Det kan därför vara bra att förbereda en lista med frågor till hyresvärden som ni kan gå igenom vi nyckelöverlämningen. Det kan vara frågor som berör saker om bostad, området eller grannarna.

Exempel på frågor att ställa:
Var hittar man proppskåpet?
Informella regler i tvättstugan?
Någon granne som brukar klaga om man är högljudd?
Närmsta/bästa matbutiken?
Någon händig granne som man kan kontakta om det händer något?
Kontaktuppgifter till bostadsrättsförening/hyresvärd om någon olycka skulle inträffa?

Undvik hyresbedrägerier

Polisen menar att en stor del av bedrägerier kopplade till uthyrning inleds på internet. En mycket attraktiv bostad utannonseras, uthyraren har lämnat kontaktuppgifter och säger sig inte ha något problem med att visa lägenheten för dig. Den gemensamma nämnaren för bedrägerier är att uthyraren vill ha en eller flera månadshyror i depositionsavgift, detta för att säkerställa att den bostadssökande är seriös. Det är vid denna punkt du bör bli extra uppmärksam, informerar polisen.

Är det något som inte känns rätt så är det oftast bäst att vara extra vaksam och kanske ringa en extra gång till hyresvärden.

Tveka inte heller att höra av dig till polisens tipslinje på 114 14 om du tror dig ha att göra med en bedragare.

Ordlista

Andrahandskontrakt - Ett andrahandskontrakt kallas det när du hyr av en annan hyresgäst (en Förstahandshyresgäst) som i sin tur hyr av en hyresvärd. Andrahandsuthyrning är nästan alltid tidsbegränsad, det kan till exempel gälla tre månader, ett år, eller två år.

Förstahandskontrakt - Ett förstahandskontrakt betyder att du hyr direkt av en hyresvärd, till exempel ett bostadsbolag, eller allmännyttan.

Först-till-kvarn-principen - För bostäder som delas ut efter först-till-kvarn-principen gäller inte kötid. Det är istället den som först anmäler intresse för bostaden och uppfyller hyresvärdens villkor, som föreslås som hyresgäst.

Lägenhetstips - De bostadsannonser som matchar dina önskemål som vi skickar ut till dig via e-post eller SMS.

Seniorbostad - Lägenhet som är reserverad för seniorer. Oftast i en fastighet eller område där de boende är i runt samma ålder och stadie i livet. Seniorbostäder gäller oftast för 55 år och äldre.

Studentbostad - Lägenheter reserverade för studenter. Student räknas du som om du studerar på  högskola, universitet eller yrkeshögskola. Hur många högskolepoäng som behövs per år varierar beroende på hyresvärdens krav.

Tillsvidare - I ett förstahandskontrakt är tillsvidareuthyrning standard. Det betyder att du får bo kvar i bostaden tills hyresgästen säger upp kontraktet, så länge hen sköter sig och betalar hyran.

Hittar du inte svar på din fråga?

Kontakta oss här! Vi svarar så snabbt vi kan.

Abonnemang

Hur kommer jag igång?

Börja med att skapa en hyresprofil. I din profil får du bland annat möjlighet att ange vilken storlek på lägenhet du letar efter - hur många rum och antal kvadratmeter. Du kan även fylla i din budget. Vår smarta algoritm börjar sedan leta efter lägenheter som matchar dina önskemål. De första lägenhetstipsen skickas vanligtvis ut inom 72 timmar till din e-postadress eller via SMS.

Hur byter jag e-post/lösenord?

För att byta lösenord eller e-postadress så loggar du in på Mitt Konto. Där är det sedan bara att fylla i de uppgifter du vill ska gälla så skickar vi sedan ut ett e-post som bekräftelse när ändringarna är klara.

Glömt lösenord?

Inga problem! Följ länken här så kan du enkelt göra en lösenordsåterställning. Det enda du behöver är tillgång till den e-postadress du registrerat ditt konto med.

Hur lång uppsägningstid eller bindningstid har jag?

Ingen alls! Som användare är du fri att komma och gå som du vill.När du väljer att avsluta ditt abonnemang så avslutas det alltid vid kommande faktureringsperiod. Då du betalar för abonnemang i förskott varje period får du använda abonnemanget hela perioden ut när du vill avsluta ditt abonnemang.

Hur avslutar jag mitt abonnemang?

Det här med bindningstider tycker vi känns gammalt. Vi vill ju ha medlemmar som gillar oss, inte som är tvingade att hänga kvar. Därför har vi placerat en uppsägningsknapp på Mitt Konto. Vill du avsluta är det bara att klicka. När du vill.

Och om du klickar på knappen då avslutar vi ditt abonnemang i slutet av din användningsperiod. Du har ju redan betalt för att använda ditt abonnemang perioden ut så då tycker vi att du ska få göra det men sen klipper vi. Ja, först skickar vi ett mail så du vet att vi tagit emot din uppsägning.

Hittar du inte svar på din fråga?

Kontakta oss här! Vi svarar så snabbt vi kan.

Teknisk Support

Jag får inga lägenhetstips alls, vad gör jag?

Först så behöver du ha ett aktivt konto för att kunna få lägenhetstips från oss. Detta innebär att du ska ha betalat för tjänsten för att det ska fungera. Om du har gjort detta kan du kolla här på Mitt Konto.

Därefter så behöver du kolla så att din e-postadress och telefonnummer är korrekt. Det gör du under Mitt Konto.

Nästa steg är att se till så att dina bevakningsinställningar inte är för snävt inställda.

Exempel: Har du som önskemål att endast få lägenhetstips om lägenheter med 4 rum och max 5000kr i hyra så kommer du inte få många lägenhetstips då så här billiga lägenheter inte finns i Stockholm.

Ju bredare bevakningsinställningar du har desto fler lägenhetstips kommer du få.

Slutligen så behöver kolla så att våra lägenhetstips inte fastnat i din skräpkorg. För att förhindra detta kan du behöva lägga till noreply@homespotter.se i din kontaktlista.

Vi sammanfattar det kort och gott igen:
1. Har du betalat för tjänsten och ditt konto är aktivt?
2. Har du angett korrekt e-post och telefonnummer?
3. Är dina bevakningsinställningar för snävt inställda?
4. Har du kollat så att våra lägenhetstips inte fastnar i din skräppost?

E-postutskicken fungerar inte för mig, vad gör jag?

Först så behöver du ha ett aktivt konto för att kunna få lägenhetstips från oss. Detta innebär att du ska ha betalat för tjänsten för att det ska fungera. Om du har gjort detta kan du kolla här på Mitt Konto.

Därefter så behöver du kolla så att din e-postadress och telefonnummer är korrekt. Det gör du under Mitt Konto.

Nästa steg är att se till så att dina bevakningsinställningar inte är för snävt inställda.

Exempel: Har du som önskemål att endast få lägenhetstips om lägenheter med 4 rum och max 5000kr i hyra så kommer du inte få många lägenhetstips då så här billiga lägenheter inte finns i Stockholm.


Ju bredare bevakningsinställningar du har desto fler lägenhetstips kommer du få.
Slutligen så behöver kolla så att våra lägenhetstips inte fastnat i din skräpkorg. För att förhindra detta kan du behöva lägga till noreply@homespotter.se i din kontaktlista.

Vi sammanfattar det kort och gott igen:
1. Har du betalat för tjänsten och ditt konto är aktivt?
2. Har du angett korrekt e-post?
3. Är dina bevakningsinställningar för snävt inställda?
4. Har du kollat så att våra lägenhetstips inte fastnar i din skräppost?

SMS-utskicken fungerar inte för mig, vad gör jag?

Först så behöver du ha ett aktivt konto för att kunna få lägenhetstips från oss. Detta innebär att du ska ha betalat för tjänsten för att det ska fungera. Om du har gjort detta kan du kolla här på Mitt Konto.

Därefter så behöver du kolla så att din e-postadress och telefonnummer är korrekt. Det gör du under Mitt Konto.

Nästa steg är att se till så att dina bevakningsinställningar inte är för snävt inställda.

Exempel: Har du som önskemål att endast få lägenhetstips om lägenheter med 4 rum och max 5000kr i hyra så kommer du inte få många lägenhetstips då så här billiga lägenheter inte finns i Stockholm.

Ju bredare bevakningsinställningar du har desto fler lägenhetstips kommer du få.

Vi sammanfattar det kort och gott igen:
1. Har du betalat för tjänsten och ditt konto är aktivt?
2. Har du angett korrekt telefonnummer?
3. Är dina bevakningsinställningar för snävt inställda?

Hittar du inte svar på din fråga?

Kontakta oss här! Vi svarar så snabbt vi kan.